Wednesday, May 30, 2012

Vacation to Vietnam

Hi, good morning semua..
Bulan Mei 4 hingga ke 7 saya dan family ada ke Vietnam.  

Gambar yang diambil tak byk, sebab percutian pendek ni tujuan nyer untuk beli barang-barang untuk raya. Saya share mana yang ada je lah ye..

Ni masa kat hotel. Apa yang best, hotel tu sediakan free internet, tapi ada 1 PC je.. pandai2 lah nak guna ye.. Nama hotel ni Boss Hotel, Betul2 kat sebelah Baskin Robin Ice Cream and hanya beberapa langkah untuk ke Ben Thanh Market. Rate satu malam USD35 bilik untuk 4 orang.



Pemandangan lagi.. Macam biasa lah, motor memang bayk gilos.. kiranya if saya try nak ambik lesen kete kat Vietnam ni mesti gagal memanjang.. Hon tak sudah2 bunyi. Tapi kan kawan saya ada bgitau, if nak melintas, jangan dok tercegat berdiri kt tengah2 jalan tiba2, lintas je sampai ke habis..

Tak tau lah apa nama benda ni.

Ada sungai gak kat sini. Kat tengah2 bandar tu ada taman.
Ni pemandangan kat pekan dia.. Ni je lah saya sempat saya tangkap sepanjang 4 hari kat situ:)


Kat airport. Nak dijadikan cerita, masa saya sampai kat airport tu, awal tau.. Dah beratur tu, dok lah kat airport tu and tak terus masuk, last2 dah nak masuk tu, ramai pulak pelancong dari China yang tak faham bahasa.. Yelah, Vietnam dengan China ni tak berapa nak ngam sangat. Tiba time Imigresen chek saya tu, lepas dah.. Time tiba untuk adik, ibu and abah, dah tak lepas dah.. Punyalah lama saya tunggu. last2 saya masuk dulu..  pastu, time saya tengah tunggu diorang kat departure hall tu, rupa-rupanya ibu and adik saya sesat.. Pergi ke arah lain. Abah saya gi cari adik and ibu saya. Last2 dapat gak masuk pesawat.. Imigresen kat sini mcam c*laka sket..

Aras 2 Airport. Kat sini lah tempat ambil teksi VINASUN, teksi yang menggunakan meter sepenuhnya.



Apa yang best about Vietnam ialah:
1) Baju kurung murah-murah, tapi kena jugak pandai pilih sebab baju tu kain cotton mengecut.
2) Harga buah-buahan murah jugak dan manis-manis. Cuma if beli mangga basuh dulu sebelum makan, getah tu akan buat tekak gatal.
3) If stay kat hotel dekat dengan Ben Thanh boleh lah jalan kaki, siang malam ada pasar kat situ.
4) Ni memang saya langsung tak jangka, peniaga dah boleh berbahasa Melayu!
5) Orang Malaysia pun ramai kat situ.. 

Cuma kena beringat juga, harga makanan halal di sana mahal juga.. Tapi sekali sekala, nak bercuti, nak tak nak kena lah juga isi perut..

No comments:

Post a Comment