Friday, February 15, 2013

Jalan-jalan Mesir 4 (Last)

Sehari sebelum nak balik tu, ada lah we all jalan2 kat Abbas, dekat pekan Mesir. Kecil je pekan ni.. tapi byk betul kereta. Dalam keadaan saya yang tak begitu sihat tu, ada lah jugak batuk2, sebab cuaca sejuk and asap kereta kat sana.
Kalau nak tau kat sana kereta diorang guna yang dah 30 tahun pun ada lagi.. Kereta buruk2 and still boleh digunakan. Ada jugak adik bgitau yang kat sana pendapatan golongan profesional pun sikit, jadi ada yang wat part time bawak teksi waktu malam untuk cari duit tambahan.. 
Alhamdulillah... kat Malaysia ni tak lah sampai begitu sekali.
Ok, dah jalan2 kat Abbas, kebetulan itu musim sejuk, baju sejuk pun murah.. Apa lagi, boleh lah rembat baju sejuk kat sana. Murah2 pulak tu.
Meh lah enjoy gambar2 ni..

Proses mencari baju sejuk. Ayah saya beli baju sejuk terus pakai, sebab sejuk punya pasal


Ini lah rupa kedai tersebut..

Pemandangan kota Abbas di waktu malam

Kedai yang kedua..Baju pun murah2 kat sini. Nak tau kenapa rasa murah? sebab duit RM mahal.. 2geneh sama dengan seringgit kita je..

Kedai permainan.. tak singgah pun sebab rumah takde budak


 Lepas tu, adik saya pun mencari kedai jual mekanan manisa.. last2 jumpa lah kedai ni. Kedai macam eksklusif, nak masuk pun takut.. Tapi last2 tgk harga ok je, boleh je beli.

Ni lah orang yang tlg amikkan biskut pilihan kami

Jenis-jenis biskut kat situ

Ini lah budak yang jaga station manisan satu lagi.. Kat sini jual manisan macam jual emas, mahal punya pasal. ambil sebiji, timbang.. ambil sebiji lagi, timbang lagi..

Jenis-jenis manisan

Ini pulak kek nyer.. kedai ni eksklusif, ala-ala macam kafe hotel, harga kek ni 100+ geneh, tpi konvert RM dalam RM50 je.. Adik saya bagtau kat sini kek sedap2..

Jenis-jenis lain lagi. Nama tak tau apa,. tapi rasanya manis

Ini lah jenis-jenis biskut pulak. Sekilo dalam RM19
Tiba hari terakhir adalah untuk pulang ke Malaysia.. Kami ambil flight Egypt Air, jadi waktu balik mmg singgah di Mesir. After smpai Mesir, tiba lah masa untuk berpisah dengan ahli-ahli umrah yang lain, sebab nya mereka terus ke KL, and kami akan di Mesir selama 6 hari lagi..
Decided untuk stay kat Mesir sbb my sis yang belajar kat sana, boleh jumpa dia sekali. and fare pun mmg x kena tambah apa-apa, jadi mmg berbaloi sgt lah untuk ke sana after balik umrah.
Nak dijadikan cerita, dugaan yang menimpa kami dimana beg luggage adik saya tidak smpai ke Mesir and bila refer kt pegawai kat airport, dia kata beg tertinggal di Jeddah. Kalut jugak lah, mana ada sedara yg kat Jeddah nk gi airport amikkan beg kan..
Last2 tawakal je lah and pegawai tu kata dia akan call bgitau kalau-kalau beg tu dah smpai Mesir dalam 3 hari lagi..
Cuaca kat Mesir sejukkkk!! kalah tau saya dengan cuaca sejuk tu, mmg best n cantik sgt pemandangan tapi apakan daya, kesihatan yang tak berapa nak baik membantutkan niat untuk berjalan-jalan.. Bukan itu je, ada jgk ahli umrah yang kirim t-shirt pun tak dapat kami nak gi beli.
We all stay kat homestay kat sana, ok je.. tempat makan pun dekat, best and murah pulak.. student malaysia pun ramai jadi mmg tak jadi masalah. yang penting dekat dengan rumah adik saya, so boleh dia datang after class..
Just enjoy pictures ye.. Nak cerita panjang-panjang pun merepek jadi nya nanti:)
Gambar sekeluarga. Kanan sekali adik saya yang belajar kat sana. Nak dijadikan cerita, teksi yang saya naik sesat untuk ke airport and dia tinggalkan kami di highway! Kurang asam kan.. last2 jumpa polis and polis tu berentikan teksi lain. Teksi tu yang bwk kami ke airport..

Pemandangan di airport Mesir

No comments:

Post a Comment